Wat te doen als er gedachten opkomen tijdens het mediteren

Soms, wanneer ik mediteer, komt er een gedachte op die echt belangrijk voelt. Wat moet ik doen met belangrijke gedachten en ideeën die opkomen tijdens het mediteren – en hoe zit het met de irrelevante? De essentiële houding van een mediteerder is nieuwsgierigheid. Meditatie geeft ons de kans om te kijken wat onze geest doet… Continue reading Wat te doen als er gedachten opkomen tijdens het mediteren

Zes dagelijkse vragen om jezelf te stellen terwijl je sociaal afstand neemt

Beschutting op zijn plaats en de nieuwe routines die daarbij horen, kunnen desoriënterend zijn. Hier is een lijst met vragen waarmee u elke dag bij uzelf kunt inchecken. 1. Waar ben ik vandaag dankbaar voor? Onze opgesloten familie heeft ons veel te leren over hoe we een langdurig fysiek en sociaal isolement kunnen overleven, inclusief… Continue reading Zes dagelijkse vragen om jezelf te stellen terwijl je sociaal afstand neemt

Zelfcompassiepraktijken om je veerkracht te verdiepen

We kennen allemaal het gezegde: heb je de neiging om het glas halfleeg of halfvol te zien? Evolutionair gezien is het waarschijnlijk half leeg. Het is veel waarschijnlijker dat we onaangename, verontrustende, negatieve ervaringen opmerken, erop reageren en ze herinneren dan prettige, rustgevende, positieve ervaringen. Ons brein heeft deze negativiteitsbias vast ingebed om onze overleving… Continue reading Zelfcompassiepraktijken om je veerkracht te verdiepen

Meditatie: praktische tips om de geest te begrijpen

Meditatie heeft me geholpen al mijn andere gewoonten te vormen, het heeft me geholpen om rustiger, meer gefocust te worden, me minder zorgen te maken over ongemak, meer waarderend en aandachtiger voor alles in mijn leven. Ik ben verre van perfect, maar het heeft me een heel eind geholpen. Het belangrijkste is waarschijnlijk dat het… Continue reading Meditatie: praktische tips om de geest te begrijpen